Meisje Bloem

Meisje Bloem

Ze heet Bloem, Meisje Bloem. Misschien heet ze ook wel Anne, of Alice, of Aagje, maar iedereen noemt haar Bloem. “Bloem’’, noemde haar vader haar omdat ze werd geboren op de eerste dag van de lente. “Word maar een mooie bloem”, zei hij.
Meisje Bloem heeft altijd iets te denken. Dat zie je aan haar ogen. Dan kijkt ze in de verte. Als haar ogen donker worden, is ze boos. Haar ogen zijn ook wel eens nat, dan is Meisje Bloem verdrietig. En soms zijn de gaatjes in haar ogen groot, dan is ze bang. Maar meestal glimmen haar ogen, dan is Meisje Bloem blij.

“Bloem heeft sprekende ogen” zeggen mensen. Dat zeg je, als je vindt dat ogen iets vertellen. De ogen van Meisje Bloem vertellen wat ze denkt in haar hoofd en wat ze voelt in haar buik. Meisje Bloem is lief. En Meisje Bloem is sterk. “Meisje Bloem is eigenwijs” zeggen sommige mensen. En daarmee bedoelen zij dat Meisje Bloem haar eigen weg gaat. En dat is waar.

Maar Bloem, wat is dat dan, eigen weg? Meisje Bloem denkt na over eigen weg. Meisje Bloem zegt: ‘ Eigen weg is als je wilt slapen met je hoofd op de plek van je voeten.’ Meisje Bloem zegt: ‘ Eigen weg is als je denkt: ik ben Bloem, zo wil ik het doen.’ (Zing mee met het lied Meisje Bloem is blij).

Citaat uit recensie prentenboek Meisje Bloem faculteit –Filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. 2019:
Er zitten pareltjes tussen, zoals “De zakdoek”, dat gaat over de grappige kant van boosheid zien, “De vork”, dat gaat over ‘krulmensen’ die anders doen, en “De bos bloemen”, dat gaat over dingen die ophouden te bestaan. Ik heb het over Meisje Bloem, een prentenboek voor kinderen en grote mensen dat vergezeld gaat van een lesboek met aanknopingspunten voor gesprekken. Er zitten vaste, telkens terugkerende elementen in. Ieder verhaal gaat vergezeld van drie tekeningen en ieder verhaal bestaat uit drie stappen, waarvan de laatste stap van ieder verhaal met een vraag aan meisje Bloem begint, een vraag die het meisje, en natuurlijk ook de lezers, aanzet tot denken. [...]De tekeningen in Meisje Bloem hebben een heel eigen signatuur. Eenvoudig, zwart-wit, weinig details, en soms gaan ze op een verrassende manier hun eigen gang, alsof ze een tweede verhaal vertellen, wat weer tot heel andere vragen aanleiding kan geven.[...] Filosofie voor kinderen van 3 tot 9 jaar. Een mooie doelgroep. En met dit prentenboek zie ik het gebeuren!
Recensent Prof. Dr. J.A.M. Bransen (Jan), (Zie recensie)

Citaat uit recensie lesboek De gedachten van Meisje Bloem faculteit Filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. 2019:
Het begeleidende lesboek geeft fijne aanknopingspunten voor echte lessen, maar dan wel lessen die gesprekken zullen zijn – open, verkennende gesprekken, waarin degene die voorleest minstens evenveel zal leren als de kinderen die voorgelezen worden. Het zullen op een behoorlijk natuurlijke manier filosofische gesprekken worden, gesprekken die over verwondering gaan, over verrassende manieren om naar elkaar te luisteren, om elkaar al dan niet te begrijpen, en over stilzwijgende vanzelfsprekendheden die toch helemaal niet zo vanzelf spreken.
Recensent Prof. Dr. J.A.M. Bransen (Jan), (Zie recensie)

Citaat uit recensie NBD Biblion 2019:
Prentenboek Meisje Bloem waarin we op een ontroerende manier kennismaken met Meisje Bloem. De ontroering zit hem in het gegeven dat Meisje Bloem (zo) geheel en al op haar eigen manier speelt, nadenkt, mijmert over de dingen die ze tegenkomt, onderzoekend vertelt en in alles wat ze op haar mooie zolder ontdekt bezieling vindt. [...] Rechts staat het verhaal - links staat een driedelige strip over het verhaal in zwart-wit - uitermate sprekend! Prentenboek met veel gebruiksmogelijkheden voor thuis en op school.
Recensent Mart Seerden . (Zie recensie)

Citaat uit recensie NBD Biblion 2019:
Het lesboek "De gedachten van Meisje Bloem" richt zich op kinderen vanaf ca. 5 jaar. Hoewel bedoeld voor deze doelgroep is de inhoud van dit Lesboek vooral gericht op de begeleiders van deze kinderen. De mooie levensverhalen van Meisje Bloem kennen een diepere laag, bijvoorbeeld: problemen oplossen, praten met je handen, grappig zijn, dromen, bewonderen of een slechte bui hebben. In dit lesboek worden ideeën aangereikt om de ervaringen van meisje Bloem te vergelijken met je eigen levenservaringen, begrippen verder uit te diepen en van taal te voorzien, voelen, denken en doen zelf een plek te geven in het eigen leven. [..] De educatieve insteek is bruikbaar voor thuis, op school en bij de kinderopvang
Recensent Mart Seerden . (Zie recensie)


Citaat uit "De leesclub van Alles":
"Het boek leent zich om samen te lezen met kinderen en te praten over het leven, ook om te filosoferen [...] De verhaaltjes van het boek zouden goed opgenomen kunnen worden in de lessen op een basisschool of bijvoorbeeld bij de naschoolse opvang. Zo kun je met de kinderen bespreken of ze een zolder hebben, wat er bij hen allemaal op zolder te vinden is. Welke materialen heb je gevonden en wat vind je van deze materialen. Op de site van het prentenboek Meisje Bloem vind je nog allerlei informatie over het boek en leuke tips. Naast dit prentenboek bestaat er nog een lesboek 'De gedachten van Meisje Bloem'. Met dit lesboek kun je je verder verdiepen in het prentenboek."
Recensent Kathelijne van Alem "De leesclub van Alles" (Zie recensie)

Even voorstellen

 

Het prentenboek

Meisje Bloem is een prentenboek voor kinderen en grote mensen over een meisje dat Bloem heet. Op zolder waar ze ongestoord zichzelf kan zijn, vindt zij dozen met spulletjes. Ze maakt in dit prentenboek verhalen bij die spullen. Die zijn soms ontroerend, soms verrassend, maar altijd geven ze een beeld van een meisje met een eigen kijk op de wereld. Die spullen vertellen haar over lang geleden, maar ze ontdekt door hen ook wie zij is. Het spoort haar aan verder na te denken en nieuwe verrassende dingen te doen. Meisje Bloem groeit van de spullen die ze vindt. Meisje Bloem kiest haar eigen weg. Ze is een originele denker. Dat komen we te weten door wat ze zegt over woorden die haar opvallen. ‘Eigen weg’,  zegt ze, ‘is als je wilt slapen met je hoofd op de plek van je voeten.’

Wellicht herkennen kinderen zich in Meisje Bloem en dan wordt Meisje Bloem een voorbeeld dat het kan: jezelf zijn. Meisje Bloem heeft een huis, ouders, een babybroertje, grootouders, buren, en vriendjes maar vooral haar zolder, met achter het zolderraam, de lucht. Die wereld van haar zolder is boeiend, inspirerend, maar buiten de zolder is de wereld niet altijd leuk. Die wereld kan leuker worden, als mensen luisteren naar wat Meisje Bloem te vertellen heeft.

 

De gedachten

Meisje Bloem vindt in dozen op zolder spullen die haar ouders hebben bewaard.  Die spullen op zolder vertegenwoordigen de wereld van gister waarop wij mensen van nu, voortbouwen. De interesse van Meisje Bloem wordt gevoed door de spullen die haar ouders en voorouders hebben bewaard, waarvan zij op haar beurt weer groeit. Haar vader noemde haar Bloem omdat ze werd geboren op de eerste dag van de lente. “Word maar een mooie bloem”, zei hij. Meisje Bloem komt tot bloei. Ieder kind, ieder mens kan een mooie bloem worden. Om dit besef sterker te maken, ontwikkelden de makers naast het prentenboek ook een lesboek, met daarin aanknopingspunten voor gesprekken, thuis of in de klas.

In het lesboek krijgt elk verhaaltje een eigen gespreksthema, bijvoorbeeld: kijken naar jezelf; vasthouden aan wat jij goed vindt; de grappige kant zien; delen; blij huilen. De thema’s vormen eigenschappen, die een kind, een mens, nodig heeft om zijn eigen weg te kunnen gaan.

Lees verder: 52 kernbegrippen om na te praten.

 

Het Bloemetjes-Blog

Het prentenboek Meisje Bloem is een uitnodiging aan kinderen om te luisteren naar zichzelf, maar ook een uitnodiging aan grote mensen om te ‘luisteren’ naar kinderen.
Om bij dat “luisteren” aan te knopen schrijven wij iedere maand een blog over de strekking achter het prentenboek, onder de titel Bloemetje.

Reageren?
Joris@joleijt.nl

Verhalen

  • 2. De dozen

    2. De dozen

    Boven in het huis van Meisje Bloem is een zolder.  Daar gaat ze graag naar toe.  Mag dat van je vader en moeder,  Bloem?  Meisje Bloem zegt: ‘Ja, ze vinden het goed.’
    Meisje Bloem wijst om haar heen. Er staan allemaal dozen met spulletjes. ‘Die spulletjes liggen te wachten’, zegt ze, ‘over die spulletjes denk ik na.’ Meisje Bloem zegt: ‘Het is leuk op zolder, maar soms wel een beetje eng.’ 

    Lees het hele verhaal

  • 3. De vork

    3. De vork

    Meisje Bloem pakt een grote doos. Wat zit er in die doos, Bloem? Meisje Bloem zegt: ‘In deze doos liggen messen, lepels en vorken.’ 
    Meisje Bloem zegt: ‘Het zijn mooie, voor een deftig diner.’ Rechts van het bord het mes en de lepel, links de vork, weet ze. Haar ogen lachen om de vork die is kromgebogen. Ze zegt: ‘Dit is een krulvork. Met een krulvork eten krulmensen.’

    Lees het hele verhaal

  • 4. Het touwtje

    4. Het touwtje

    De zolder ligt hoog in de lucht. Nu het waait, hoor je er de wind. Hoeiiii, hoooeiii, hooeiiiiiiiiiii, gaat het. Ben je bang, Bloem, voor de wind?  ‘Straks waait misschien het dak er af’, zegt ze. ‘Hoe kan ik dat stoppen?’
    Meisje Bloem denkt aan een huis zonder dak waar je zomaar binnen kunt kijken. Ze zegt: ‘Zonder het dak waaien de lakens van mijn bed.’ De gaatjes in haar ogen zijn groot. Meisje Bloem denkt diep na. ‘Er moet iets gebeuren’, zegt ze. 

    Lees het hele verhaal

Een leukere wereld


Bestaat er zoiets als een leukere wereld?  Ja zeker. Je kunt die wereld namelijk zelf maken. Madame PoubelleMeneer Boek, en ook Meisje Bloem maken de wereld een beetje leuker. Hun ervaring staat opgeschreven en is getekend in de prentenboeken die zijn verschenen in de reeks onder deze naam.

In de reeks Een leukere wereld  verschijnen prentenboeken voor kinderen in de leeftijd van 3 tot 9 jaar vol inspiratie.

Uit het prentenboek Madame Poubelle 2016) : Madame Poubelle vindt vuilnisbakken interessant. ‘Er zit altijd iets in om over na te denken, of iets, dat ik heel goed kan gebruiken.’

 Uit het prentenboek Meneer Boek (2018): 'Mensen hebben feesten nodig', zegt Meneer Boek. ‘Stel je voor dat je nooit meer jarig bent… stel je voor dat het nooit meer Sinterklaas wordt, of nooit meer kerstfeest…’

 

Uit het prentenboek Meisje Bloem (2019): Een zolder is een plek waar mensen spullen bewaren. De spullen op de zolder vertellen hun verhaal aan mij.’

De makers



Clémence Leijten

Na haar opleiding aan de Sociale Academie van het Karthuizerplantsoen in Amsterdam, waar zij zich specialiseerde in cultureel werk, werd Clémence Leijten hoofd van de Buitendienst van het Tropenmuseum in Amsterdam. Daarna maakte zij als freelancer educatieve projecten voor basisscholen in Bussum, en was hoofdredacteur van “Kinderkrant”, het blad van de Regionale Werkgroep Kindercentra. Later studeerde zij psychologie aan de Open Universiteit, startte haar eigen cursuspraktijk en publiceerde boeken over maatschappelijk welzijn en de kracht van burn-out, uitgegeven bij Ten Have (Kampen) en Boom (Amsterdam). In 2016 realiseerde zij met Joris Leijten een succesvol project Madame Poubelle bestaande uit een door hen geschreven en getekend prentenboek met een lesboek De boodschap van Madame Poubelle. Dit project is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 7 jaar, maar wordt ook gewaardeerd door volwassenen. In 2017 verscheen de tweede druk.
Het project Meneer Boek (2018) was opnieuw een gezamenlijk initiatief van Clémence Leijten en Joris Leijten voor kinderen in de leeftijd van 5-9 jaar. Naast het prentenboek Meneer Boek   verscheen ook een lesboek Het verhaal van Meneer Boek. Beide prentenboeken vormen een reeks, getiteld Een leukere wereld. In de deze reeks is anno 2019 een nieuw boek verschenen Meisje Bloem met ook een lesboek De gedachten van Meisje Bloem en geschreven en getekend door dezelfde auteurs.  
Motivatie:lezing Clémence Leijten bij de boekpresentatie van Meisje Bloem, Thiemeloods Nijmegen, 30 maart 2019.

Joris Leijten

Na zijn opleiding Museologie en Erfgoedstudies aan de Reinwardt Academie in Amsterdam (specialisatie publieksbegeleiding en educatie) begon Joris Leijten voor zichzelf met Joleijt, educatieve producten. Hij maakte onder meer een project over de Tsjechische filosoof en pedagoog Comenius voor basisscholen in 't Gooi, een schoolproject in het kader van omgevingseducatie over oude boerderijen in Laren (NH), vier lessen voor basisscholen over Rembrandt van Rijn met aansluitend een rondleiding in het Rijksmuseum, speurtochten voor jonge bezoekers van de vesting Naarden in het kader van Open Monumentendag, Bouw zelf een stad, een workshop voor kinderen van het basisonderwijs. Vanuit zijn interesse in Nederlandse geschiedenis en materieel erfgoed, was Joris Leijten van 2013 tot 2016 verantwoordelijk voor communicatie bij de Stichting en het Festival “Gebroeders van Lymborch” te Nijmegen. In 2017 ontwikkelde hij cursussen voor vrijwilligers van deze Stichting onder de titel Lering en Vermaeck.
Eerder publiceerde hij het Madame Poubelle (2016) prentenboek, geschreven en getekend door Clémence Leijten met daarbij een lespakket De boodschap van Madame Poubelle.  Het project Meneer Boek  in 2018 was een gezamenlijk initiatief van Joris Leijten en Clémence Leijten. Het nieuwe prentenboek Meisje Bloem  en ook een lesboek De gedachten van Meisje Bloem zijn van hun hand en werden uitgegeven door Joleijt. Joleijt richt zich op educatieve producten over maatschappelijk betrokken onderwerpen, onder andere via de reeks Een leukere wereld. Joleijt, educatieve producten is te bereiken op Joris@joleijt.nl

Lespakketten

  • Meisje Bloem is blij  -        liedje.

    Meisje Bloem is blij - liedje.

    Meisje Bloem is blij is een kinderliedje in het kader van het prentenboek Meisje Bloem in drie coupletten en een refrein. Het liedje leent zich voor een activiteit in de klas bijvoorbeeld als afsluiting van een voorgelezen verhaal of na een kringgesprek.  

    Lees meer

  • De gedachten van Meisje Bloem - lesboek

    De gedachten van Meisje Bloem - lesboek

    De verhaaltjes in het prentenboek Meisje Bloem passen in de huiselijke sfeer en in een kringgesprek of in andere delen van een lesprogramma. Dit lesboek geeft aanknopingspunten aan leerkrachten, maar ook aan ouders die willen doorpraten over wat Meisje Bloem ontdekt over het ‘zichzelf zijn’. 

    Lees meer

  • Meisje Bloem -        poppenspel

    Meisje Bloem - poppenspel

    Bij het prentenboek Meisje Bloem is een poppenvoorstelling Meisje Bloem bedacht waarbij poppenspeelster Annemarie Eras een aantal thema’s uit de verhaaltjes vertolkt en met de kinderen in gesprek gaat. Duur inclusief discussie 30 minuten. De kinderen kunnen daarna met de thema’s aan het werk gaan door te knutselen. Het poppenspel kan flexibel worden ingezet. De voorstelling is geschikt voor kinderen van 5-9 jaar. Maximaal 25 kinderen per groep.

    Lees meer

  • Het verhaal van Meneer Boek - lesboek

    Het verhaal van Meneer Boek - lesboek

    Dit lesboek is inspirerend voor leerkrachten, maar is ook inspirerend voor ouders die willen doorpraten over wat Meneer Boek aanreikt. Het lesboek is ook geschikt voor programma’s van naschoolse opvang, bibliotheken en kan gebruikt worden voor cultuureducatie.
    In het lesboek: aanknopingspunten voor een kringgesprek, een toelichting op elk feest en bouwstenen om het feest te vieren.

    Lees meer

  • Meneer Boek gaat op zoek                                                     - liedje

    Meneer Boek gaat op zoek - liedje

    Meneer Boek gaat op zoek is een kinderliedje in het kader van het prentenboek Meneer Boek  voor kinderen, in vier coupletten.  Het liedje leent zich voor een activiteit in de klas bijvoorbeeld als afsluiting van een voorgelezen verhaal, een kringgesprek.
    lees meer

    Lees meer

Contact:

Joleijt, Educatieve Producten
Krayenhofflaan 15 G
6541 PN Nijmegen
tel: 024-8801516
M: 06-43234179
E: info@meisjebloem.nl

Joleijt

Joleijt maakt educatieve producten, prentenboeken, lesprogramma's en theater over geschiedenis,
persoonlijke groei en duurzaamheid om daarmee
de wereld een beetje leuker te maken.

 

  • Kamer van Koophandel 32107041
  • Joleijt Nijmegen: NL53 INGB 0003 3060 87
  • ISBN registratienummer: 6006808