Bloemetje 15: Ik ben Meisje Bloem, zo wil ik het doen.

Door: Joris Leijten

Het proces van prentenboeken maken, leerde mij, dat het verhaal eigenlijk heel natuurlijk groeit. Het begint met een klein idee, dat door enthousiasme, passie en gedrevenheid uitgroeit tot een concept. Dat is in onze prentenboeken steeds een personage dat van alles meemaakt. Het begin is echter een grote puzzel, waarvan ik niet weet waar hij eindigt. Samen met Clémence Leijten heb ik vele malen overlegd over de vraag: wat kan Meisje Bloem op de zolder vinden? Welke diepere boodschap kunnen we meegeven in het gevonden voorwerp waarmee ze verder groeit? Welke vraag kan zij zichzelf stellen en welk antwoord kan ze hierop geven? Er zijn talloze versies van de teksten gemaakt, waarbij elk woord werd “geproefd” en “geslepen”, maar allengs kwam er structuur in en werden we tevreden. Vervolgens kwamen er drie tekeningen bij die het verhaaltje ook in beeld moesten overbrengen. Wat teken je wel en wat teken je niet? Je kunt alles tekenen, maar de gulden regel is dat je alleen tekent dat wat in het verhaaltje voorkomt. Al het andere leidt af van de boodschap.

Maar altijd moest wel duidelijk zijn dat ze op haar zolder zat. Het esthetisch kaderen van de enkele tekening ten slotte en het sympathiek plaatsen in een strip van drie, vormden uiteindelijk de kracht van het beeldverhaal.

Na de ervaringen van onze eerdere boeken uit de serie “Een leukere wereld” Madame Poubelle en Meneer Boek werd prentenboek Meisje Bloem nog doorwrochter en wisten we waar we naar toe wilden werken. Dit gold ook voor het bij het prentenboek behorende lesboek De gedachten van Meisje Bloem, waarin we verder ingaan op haar vragen en emoties met als doel om met kinderen daarover te kunnen doorpraten. Want dat willen we graag.

Toen de boeken klaar waren, kwam de vraag bij mij op hoe het prentenboek en het lesboek verkocht konden worden en ook hoe ik meer belangstelling voor de boeken kon creëren. Ik ontdekte bij het prentenboek Madame Poubelle, dat een vrolijk liedje op een bekende wijs een fijne illustratie is van het boek, vandaar dat ik koos voor ook een liedje bij Meisje Bloem . Het liedje met de titel Meisje Bloem is blij, heeft een tekst, gemaakt op de melodie van het bekende oude Franse kinderliedje ‘La Chanson des couleurs’’ bekend in Nederland als het liedje Hoofd, schouders, knie en teen en wordt wederom gezongen door mezzosopraan Karin Brunt. De tekeningen bij die vier verhaaltjes en tekst van het liedje komen terug in een gefilmde animatie die door haar zoon is gemaakt, die de lezer kan vinden op YouTube en op de website http://www.meisjebloem.nl/index.php/blog-lespakketten/71-meisje-bloem-liedje-2  Het liedje heeft drie coupletten en een refrein. Elk couplet gaat over de emotie van één van de tweeënvijftig verhaaltjes, respectievelijk over: boos, bang en verdriet;     het refrein heeft de emotie blij:

 Meisje Bloem is blij, is blij                                                                                                                                             Ze zegt: de wereld is van mij, van mij                                                                                                                             Ik ben Bloem, ja, ik ben Meisje Bloem                                                                                                                            En zo, wil ik het doen, ik het doen.

Het refrein vormt het motto van het project: Ik ben Meisje Bloem, en zo wil ik het doen. Het is een hart onder de riem van kinderen die kiezen voor een eigen weg. Het liedje wordt onder andere gezongen in de poppenvoorstelling Meisje Bloem van Annemarie Eras, die een aantal verhalen met een pop speelt en met kinderen in gesprek gaat op scholen en buitenschoolse opvang over het thema: je eigen weg gaan.

Ze heet Bloem, Meisje Bloem. “Bloem” noemde haar vader haar omdat ze werd geboren op de eerste dag van de lente. “Wordt maar een mooie bloem”, zei hij. Ieder kind, ieder mens, kan een mooi bloem worden. Om dit besef sterker te maken, ontwikkelden we naast het prentenboek, een leerboek, een liedje, een  poppenvoorstelling, maar ook een kleurplaat en een knipplaat.

In deze twee maandelijkse blog, onder de naam "Bloemetje" gaan Clémence Leijten en ik elk in op het project vanuit onze eigen expertise. Clémence laat in mijmeringen en actualiteiten de tekst van de verhaaltjes doorwerken door associaties die ze heeft vanuit de psychologie en actualiteit. Ik verdiep mij in de educatieve achtergrond van het materiaal en het effect op de doelgroep en vertel de lezers over het verkoop technische deel. Beide hebben een aanvullende invalshoek op het project Meisje Bloem. Wie ontdekten dit materiaal al. Ik kan zeggen dat er al heel wat projecten in ons land lopen en dat er al heel wat ouders en opa’s en oma’s zijn die Meisje Bloem voorlezen aan hun (klein)kinderen. Wie gaan dit materiaal verder ontdekken? En hoe dan wel? Heeft u suggesties laat het mij weten.